مدل پورتر چیست؟ پنج نیروی رقابتی پورتر برای تحلیل رقابت و جذابیت بازار
مدل پورتر ابزاری استراتژیک است که به تحلیل رقابت و جذابیت یک صنعت کمک میکند. این مدل توسط مایکل پورتر در سال 1979 معرفی شد و بر اساس شناسایی پنج نیروی اصلی که بر عملکرد و سودآوری یک شرکت تاثیر میگذارند، بنیانگذاری شده است. این نیروها شامل تهدید ورود رقبای جدید، قدرت چانهزنی تامینکنندگان، قدرت چانهزنی خریداران، تهدید محصولات جانشین و شدت رقابت در بازار میباشند.
1. تهدید ورود رقبای جدید
ورود رقبای جدید به صنعت میتواند بر سودآوری شرکتهای موجود تاثیر منفی بگذارد. عواملی که این تهدید را تحت تاثیر قرار میدهند شامل:
– موانع ورودی: هرچه موانع ورود به یک صنعت بیشتر باشد، تهدید ورود رقبای جدید کمتر خواهد بود. موانعی چون هزینههای سرمایهگذاری بالا، دسترسی به کانالهای توزیع، و حق مالکیت معنوی از جمله این موانع هستند.
– میزان تقاضا: اگر تقاضا برای محصولات یا خدمات یک صنعت بالا باشد، جذابیت ورود به آن صنعت نیز افزایش مییابد.
2. قدرت چانهزنی تامینکنندگان
قدرت چانهزنی تامینکنندگان بر قیمت و کیفیت کالاهاو خدمات تاثیرگذار است. عواملی که بر این قدرت تاثیر دارند عبارتند از:
– تعداد تأمینکنندگان: اگر تعداد تأمینکنندگان کم باشد، قدرت چانهزنی آنها افزایش مییابد.
– موارد جایگزین: درصورتیکه امکان انتخاب تأمینکنندگان متعدد وجود داشته باشد، قدرت چانهزنی کاهش مییابد.
3. قدرت چانهزنی خریداران
خریداران نیز میتوانند بر قیمت و کیفیت تاثیر بگذارند. قدرت چانهزنی خریداران با توجه به عوامل زیر تعیین میشود:
– تعداد خریداران: اگر شرکتها با خریداران بزرگ و متمرکز مواجه باشند، این خریداران ممکن است قدرت چانهزنی بالایی داشته باشند.
– تنوع محصولات: هرچه محصولات یا خدمات یک شرکت بیشتر با هم متفاوت باشند، خریداران کمتر میتوانند قدرت چانهزنی خود را افزایش دهند.
4. تهدید محصولات جانشین
محصولات جانشین میتوانند بازار یک محصول خاص را تهدید کنند. عواملی که این تهدید را تحت تاثیر قرار میدهند شامل:
– قیمت: اگر قیمت محصولات جانشین کمتر از محصولات اصلی باشد، احتمال اینکه خریداران به سمت آنها روی آورند افزایش مییابد.
– کیفیت: کیفیت محصولات جانشین نیز میتواند بر انتخاب خریداران تاثیرگذار باشد.
5. شدت رقابت در بازار
شدت رقابت در بازار به میزان رقابت میان شرکتها در یک صنعت اشاره دارد. عواملی که بر شدت رقابت تاثیر دارند شامل:
– تعداد رقبا: هرچه تعداد رقبا در یک بازار بیشتر باشد، رقابت نیز شدیدتر میشود.
– رشد صنعت: در صنایع با رشد سریع، رقابت کمتر میشود زیرا شرکتها فرصتهای جدید را شناسایی میکنند.
نتیجهگیری
مدل پنج نیروی رقابتی پورتر ابزاری قدرتمند برای درک و تحلیل وضعیت رقابتی یک صنعت است. با شناسایی و تحلیل این نیروها، شرکتها میتوانند استراتژیهای موثرتری برای رشد و پیشرفت در بازار تدوین کنند. به همین دلیل، استفاده از این مدل در برنامهریزیهای استراتژیک نقش اساسی دارد و به تصمیمگیرندگان کمک میکند تا نقاط قوت و ضعف محیط رقابتی خود را شناسایی و در راستای بهبود عملکرد خود اقدام کنند.
ارزیابی
محصول
خط تولید
سرویس
استارتاپ
رابط کاربری
فرآیندها
نرمافزار
وبسایت
فعالیت بازاریابی
کمپین تبلیغاتی با مِژر
فیلد های "*" اجباری هستند
آموزش مشاوره تحصیلی, آیین نامه خرید خدمات مشاور, ارزش دیجی کالا, ارزش زمانی پول, ارزیابی, ارزیابی امنیتی محصول, ارزیابی ایده کسب و کار, ارزیابی بازار محصول, ارزیابی خدمات, ارزیابی خدمات پس از فروش, ارزیابی ریسک, ارزیابی ریسک شغل خدمات, ارزیابی ریسک محصول, ارزیابی طرح کسب و کار, ارزیابی عملکرد, ارزیابی عملکرد نیروهای خدماتی, ارزیابی عملکرد کارکنان, ارزیابی محصولات, ارزیابی محصولات صنعتی, ارزیابی محصول, ارزیابی چرخه حیات محصول, ارزیابی چرخه عمر محصول, ارزیابی چیست, ارزیابی کار و زمان, ارزیابی کسب و کار, ارزیابی کیفیت خدمات, ارزیابی کیفیت محصول, ارز بالمكسرات, استارتاپ, استارتاپ های ایرانی, استارتاپ های موفق دنیا, استارتاپ چیست, استارت آپ, استارت آپ چیست, استخدام مشاور کسب و کار, اصلاحیه ماده 24 خرید خدمات مشاور, انواع مشاوره, ایده کسب و کار اینترنتی, بازاریابی, بخشنامه خدمات مشاور 1402, بخشنامه خدمات همسان مشاور, بخشنامه خرید خدمات مشاور, بخشنامه خرید خدمات مشاور 1402, بخشنامه شرح خدمات مهندسین مشاور, بهترین مشاور کسب و کار, بهترین مشاور کسب و کار در اصفهان, بهترین مشاور کسب و کار شیراز, بیزینس آنلاین, تحلیل کسب و کار, تعرفه مشاوره کسب و کار, توسعه کسب و کار, خدمات ما, خدمات مشاوره کسب و کار, خدمات مشتریان, درآمد مشاور املاک, دوره تربیت مشاور کسب و کار, دوره مشاوره کسب و کار, رشته مشاوره کسب و کار, شاخص های ارزیابی کسب و کار, شرایط عمومی خدمات مشاور pdf, شرایط همسان خدمات مشاور, شرح خدمات ارزیابی زیست محیطی, شرح خدمات مهندسین مشاور pdf, شروع کسب و کار, شرکت خدمات تجارت, شرکت خدمات مهندسی مشاور ایران, شرکت مشاوره کسب و کار, شرکت های مشاوره کسب و کار, شغل مشاور املاک, شماره مشاوره خانواده رایگان, شماره مشاوره رایگان, شماره مشاور رایگان, طرح کسب و کار, طرزالعمل ارزیابی کارمندان خدمات ملکی, فرم ارزیابی عملکرد نیروهای خدماتی, فرم ارزیابی عملکرد پرسنل خدمات, فرم ارزیابی محصول, فرم ارزیابی پرسنل خدماتی, فرم ارزیابی کسب و کار, فورم ارزیابی کارکنان خدمات ملکی, قیمت گذاری محصول, ماده 16 خرید خدمات مشاور, ماده 24 خرید خدمات مشاور, مجوز مشاوره کسب و کار, مدل های ارزیابی کیفیت خدمات, مدل کسب و کار, مدیریت کسب و کار, مدیریت کسب و کار به انگلیسی, مدیریت کسب و کار چیست, مرکز مشاوره کسب و کار, مرکز مشاوره کسب و کار کارآفرین, مشاوران, مشاوره, مشاوره به انگلیسی, مشاوره تلفنی, مشاوره تلفنی رایگان, مشاوره راه اندازی کسب و کار, مشاوره رایگان, مشاوره شغلی, مشاوره طراحی محصول, مشاوره فروش محصول, مشاوره محصول, مشاوره چیست, مشاوره کسب و کار, مشاوره کسب و کار رایگان, مشاوره گروهی, مشاور, مشاور استارتاپ, مشاور اقتصادی, مشاور املاک, مشاور به انگلیسی, مشاور تلفنی, مشاور تلفنی رایگان, مشاور حقوقی استارتاپ, مشاور حقوقی استارتاپ ها, مشاور حقوقی به انگلیسی, مشاور حقوقی رایگان, مشاور خانواده, مشاور خانواده آنلاین, مشاور خانواده رایگان, مشاور خانواده مشهد, مشاور خدمات, مشاور خدمات مشتری, مشاور خوب در تهران, مشاور راه اندازی کسب و کار, مشاور رایگان, مشاور رایگان تلفنی, مشاور روانشناسی به انگلیسی, مشاور کسب و کار, مشاور کسب و کار اصفهان, مشاور کسب و کار به انگلیسی, مشاور کسب و کار در مشهد, مشاور کسب و کار مشهد, معنی ارزیابی, نظارت و ارزیابی چیست, نمونه طرح کسب و کار تکمیل شده رایگان, نمونه قرارداد مشاوره کسب و کار, پرسشنامه ارزیابی محصول, پشتیبانی, چک لیست ارزیابی خدمات, چگونه مشاور کسب و کار شویم, کانون ارزیابی, کسب و کارهای اینترنتی, کسب و کار, کسب و کار آنلاین, کسب و کار اینترنتی, کسب و کار اینترنتی در منزل, کسب و کار جدید, کسب و کار خانگی, کسب و کار های خانگی, کسب و کار کوچک, کسب کار, کسب کار اینترنتی, گواهی ارزیابی امنیتی محصول